23 jan Handreiking biedt richtlijnen voor gebruik AI-chatbots in de zorg
Bron: Federatie Medisch Specialisten
De commissie AI van de Federatie Medisch Specialisten heeft een handreiking ontwikkeld voor het gebruik van AI-chatbots door zorgverleners. Met de snelle opkomst van AI en grote taalmodellen zien steeds meer zorginstellingen de potentie van chatbots voor het ondersteunen van administratieve taken. Tegelijkertijd vraagt de implementatie hiervan in de zorgsector om grote zorgvuldigheid, met name als het gaat om de bescherming van patiëntgegevens en het waarborgen van professionele verantwoordelijkheid. Om medisch specialisten te ondersteunen bij een verantwoord en veilig gebruik van chatbots, is deze nieuwe handreiking gemaakt.
De handreiking is tot stand gekomen na een uitgebreide inventarisatie van bestaande huisregels voor het gebruik van generatieve AI in verschillende Nederlandse ziekenhuizen. In het document wordt onderscheid gemaakt tussen externe AI-chatbots, zoals het publiek toegankelijke ChatGPT, en interne AI-chatbots die specifiek door zorginstellingen worden aangeboden. Voor beide categorieën zijn aanbevelingen opgenomen over het gebruik en de te nemen maatregelen.
Onder meer bevat het document het advies om geen externe AI-chatbots te gebruiken in de directe patiëntenzorg, maar alleen interne AI-chatbots te gebruiken die door de zorginstelling worden aanbevolen. Daarnaast wordt geadviseerd scholing te volgen over taalmodellen ter bevordering van verantwoord gebruik van AI-chatbots.
“We zien steeds vaker dat AI-chatbots worden gebruikt in de zorg en dat het onderwerp echt leeft binnen ons Netwerk AI” licht Bart Geerts, voorzitter van de commissie AI toe. “Met deze handreiking bieden we medisch specialisten concrete handvatten voor het veilig en verantwoord inzetten van AI-chatbots in hun dagelijkse praktijk.”
Bekijk hier de Handreiking Gebruik AI-chatbots door zorgverleners.
Geen reactie's