12 sep Meer aandacht voor emotionele intelligentie in het onderwijs
Een middelbare school in het Belgische Turnhout biedt leerlingen dit jaar de mogelijkheid om een module te volgen over emotionele intelligentie. Hierover schrijft de Belgische krant Het Nieuwsblad. Vooral onder meisjes blijkt er veel belangstelling te zijn voor deze lessen; het aantal inschrijvingen voor het vak is groot.
Hoewel er een flinke diversiteit is in keuzevakken die op middelbare scholen worden gegeven, komt het begrip ‘emotionele intelligentie’ (EQ) niet vaak aan bod. De directie van de school in Turnhout legt uit waarom zij dit schooljaar deze nieuwe module willen aanbieden: “Heel wat leerlingen zijn op zoek naar innerlijke rust. Er komt heel wat op hen af en de school bezorgt hen extra druk.” Een informatieavond over dit onderwerp, die vorig schooljaar plaatsvond tijdens de ouderraad, heeft bijgedragen aan het besluit om dit jaar met het nieuwe vak te gaan starten.
Docent en oprichter van de module Elke Keersmaekers vertelt wat de leerlingen van het vak kunnen verwachten:
“De leerlingen krijgen tips en middelen aangereikt om inzicht te krijgen in hun talenten en kwaliteiten. Ze leren omgaan met emoties en relaties en ondervinden hoe ze optimistischer en veerkrachtiger in het leven kunnen staan. Het is erg belangrijk dat scholen ook dergelijke vaardigheden aanleren aan leerlingen, naast de traditionele cognitieve vaardigheden. We kunnen ons in de maatschappij van vandaag niet meer staande houden zonder een dosis emotionele intelligentie. Daar wil onze school extra op inzetten zodat de leerlingen na de derde graad succesvol vervolgstudies kunnen starten én eindigen met een mooi diploma op zak. Ook in hun privéleven zullen ze hier blijvend de vruchten van kunnen plukken.”
In andere landen zoals de Verenigde Staten zijn er ook al scholen die sociaal-emotionele vaardigheden in het lesprogramma verwerken. In Nederland is deze trend nog niet op grotere schaal zichtbaar. Misschien wordt het tijd dat we ook hier op jongere leeftijd aandacht besteden aan deze vaardigheden, en dat de focus op school niet alleen op IQ maar ook op EQ komt te liggen.
Geen reactie's