30 aug Kunstwerk vraagt aandacht voor mentale gezondheid op Belgisch festival
Met een enorm metalen hoofd trok de Vlaamse organisatie Te Gek!? in samenwerking met unik-id eerder deze maand op originele wijze de aandacht van vele bezoekers op Festival Dranouter. Het kunstwerk was neergezet om de festivalgangers letterlijk ‘stof tot nadenken’ te geven over het thema mentale gezondheid en psychische problemen. Bezoekers konden op een lapje stof een positieve boodschap schrijven en deze in het metalen hoofd stoppen. Ook diverse artiesten maakten gebruik van de mogelijkheid om op deze manier een stukje positiviteit uit te dragen.
“Het is de eerste keer dat ‘Te Gek?!’ met een campagne op een festival staat”, vertelt conceptueel kunstenaar Sven van unik-id. “Door de grote constructie kan iedereen de campagne van ver zien.” Marc Hellinckx is coördinator van Te Gek!? en legt uit wat de gedachte achter het grote metalen hoofd is: “’Te Gek!?’ maakt al jaren van het hoofd een zaak. We willen duidelijk maken dat we allemaal kwetsbaar zijn. Eén persoon op vier krijgt ooit zelf te maken met psychische problemen. We komen met onze boodschap dan ook graag naar Festival Dranouter.”
“Het hoofd zweeft hoog boven de festivalweide, maar komt op regelmatige tijdstippen naar beneden”, aldus Maarten Schaubroeck, de kunstenaar die het hoofd gemaakt heeft. “Op die momenten kunnen festivalbezoekers er een positieve en anonieme boodschap die ze op een lapje textiel neerschreven in stoppen. Daarop krijgen de mensen een stuk ‘stof tot nadenken’ mee die ze rond hun hoofd of pols kunnen binden. Daarop staat te lezen: ‘Ik ben Te Gek!? Jij ook?’”
Sven omschrijft het stijgen en zakken van het kunstwerk – zo’n twaalf meter in totaal – als ‘ups en downs’, een mooie verwijzing naar de mentale ups en downs die we allemaal zo nu en dan meemaken. De campagne is na Festival Dranouter tevens te zien geweest bij Belcanto Classic.
In onderstaande video zie je een kleine impressie van het kunstwerk:
Geen reactie's