Inkijkje in een dag van de POH-GGZ

Een dag van de POH-GGZ

Inkijkje in een dag van de POH-GGZ

Om een beter beeld te krijgen van de werkzaamheden van een POH-GGZ (Praktijkondersteuner Huisarts Geestelijke Gezondheidszorg), geeft ggz.nl een inkijkje in een dag van praktijkondersteuners. Lees hieronder het verhaal van een vrouwelijke POH-GGZ, die haar ervaringen en de gebeurtenissen deelt van een werkdag in mei.*

Ik werk in twee huisartspraktijken, in verschillende dorpen. Ik denk dat de ggz-problematiek hier niet anders is dan in de rest van Nederland. Ik merk dat de cliënten respectvol omgaan met mij, maar korte lontjes zijn er overal.

Op een dag in mei zag mijn agenda er zo uit:

Agenda
Mw. 1
34 jaar
Slapeloosheid en overspanning
Telefonisch contact
Dhr. 2
16 jaar
Angst en paniekklachten
Face-to-face
Mw. 3
42 jaar
Spanning, andere cultuur Litouwen
Face-to-face
Dhr. 4
15 jaar
Woede aanvallen
Telefonisch contact
Mw. 5
59 jaar
Burn-out en tinnitus klachten
Telefonisch contact
Mw. 6
29 jaar
Down gevoel, overbelast
Telefonisch contact
Mw. 7
12 jaar
Spanning, moeder: slechte prognose
Face-to-face
Dhr. 8
48 jaar
Echtgenote ernstig ziek, zie mw. 7
Face-to-face
Mw. 9
51 jaar
Echtgenoot ernstig ziek, werkt wel
Videobellen
Dhr. 10
26 jaar
Dwangstoornis / fobie
Face-to-face
Mw. 11
28 jaar
Afronding na bevalling (GGZ-dossier)
Telefonisch contact

Door het corona-gebeuren had ik meer telefonische consulten dan gewoonlijk. Cliënten hebben de keuze, videobellen doen we in overleg. Wat ik normaal face-to-face doe, doen we ook aan de telefoon. Pen en papier bij de hand plus dat ik terugkom op eerdere vragen, gespreksonderwerpen et cetera. In mijn visie is POH-GGZ contact niet alleen ventileren; er wordt ook een en ander aangepakt. Sinds kort maakt een van de praktijken gebruik van e-healthplatform Therapieland. Daar ben ik positief over.

Op deze dag zag ik relatief veel jongeren; onder de 20 jaar. Ook zag ik meer cliënten die last hebben van spanning doordat een ouder of partner ernstig ziek is. De prognose is slecht: 1 jaar?

Ik zet cliëntje nr. 7 in de picture: zij was voor het eerst echt bij mij. Ik had haar een week of drie geleden aan de telefoon. Een kort praatje met ja/nee antwoorden. Ze had drie issues op een briefje geschreven; voorlezen was toen te spannend. Vader had ik de week ervoor al gesproken over de situatie, wat hij nodig dacht te hebben voor hemzelf en hun dochter. Zijn vrouw (de moeder van het kind) was jaren geleden bij mij geweest vanwege overspannen zijn. Het is een hecht gezin met één kind. Zij had en heeft vertrouwen in mij en wilde graag dat man en dochter preventief bij mij zouden komen. Om allebei meer te gaan praten. Hoe? Daarom mijn verzoek: schrijf anders op wat nu lastig/moeilijk is.

De week ervoor had ik een fout gemaakt in de agenda waardoor ik hen heel kort zag. Ik vond het zo gênant, het loopt bijna nooit fout. Vader vond het niet zo leuk, dochter vond het grappig. Dat maakte mij ‘gewoner’ en geen enge mevrouw.

Een – speels – intakegesprek volgde. Het eten gaat goed, slapen gaat nu weer beter. Zij gebruikte een drankje van de drogist voor ontspanning, nu lukt het zonder. De stemmingswisseling, spanningsklachten (onder andere buikpijn) passen bij de situatie. Er was pesten in het verleden, basisschool. Nu heeft zij het naar haar zin op school en met haar vriendinnen. Verder gesproken over haar hobby’s, hoe zij omgaat met spanning en tegenslag en vooral: wie is er voor haar? En wat helpt al? Ontspanningsoefeningen, mooie muziek, afleiding zoeken, dat was er al.

Zij gaf aan een ‘druk en vol hoofd’ te hebben. Als hulpmiddel heb ik haar gevraagd om voor de volgende keer haar hoofd te tekenen met alles wat daar volgens haar bij hoort. Verder gaat zij ‘bubbels’ verzamelen, dat zijn gedachten of wat dan ook wat in haar opkomt. Zij gaat deze in steekwoorden noteren, dan gaan we kijken of er een rode draad valt te ontdekken.

Haar hoofd gaan we ‘opruimen’ met behulp van de MatriXmethode van Ingrid Stoop®. Haar angsten en/of pesttriggers, bubbels, ga ik ook aanpakken met deze methode. Deze gesprekstechniek is geaccrediteerd door onder andere de Landelijke Vereniging POH-GGZ.

Haar briefje met de drie issues gaan we ook gebruiken. Er stond onder meer op dat zij het lied Roller Coaster van Danny Vera moeilijk vond om te luisteren, maar dat vaak doet. Dat gaan we een keer beluisteren, als zij dat wil. Ik wil dat graag om te kijken welke stukken tekst haar triggeren om nog meer in gesprek te gaan. Ik had geen flauw idee welk liedje dat was. Dat vond zij ook weer grappig. Mijn huiswerk was: opzoeken en luisteren! Done!

Zo gaan we samen aan de slag.

*Om de privacy van cliënten te waarborgen, is de naam en werklocatie van de POH-GGZ niet genoemd in het verhaal.

 

Lees hier meer over het beroep van de Praktijkondersteuner Huisarts Geestelijke Gezondheidszorg. 

3 Reactie's
  • marja
    Geplaatst op 12:22h, 13 juni Beantwoorden

    Erg leuk om te lezen. Het lijkt mij ook mooi werk om te doen.

    • Marije
      Geplaatst op 07:24h, 18 juni Beantwoorden

      Zeker, dank voor dit mooie artikel!

      • Iris
        Geplaatst op 08:05h, 23 juni Beantwoorden

        Wat leuk om te lezen hoe zo’n gesprek gaat! Mooi als je ziet dat na een aantal gesprekken de cliënt persoonlijke zaken meer gaat begrijpen en zich fijner zal gaan voelen!

Geef een reactie