Flinke toename in gebruik e-Health in geestelijke gezondheidszorg

Flinke toename in gebruik e-Health in geestelijke gezondheidszorg

Flinke toename in gebruik e-Health in geestelijke gezondheidszorg

Nu gesprekken tussen therapeuten en cliënten niet of nauwelijks meer face-to-face kunnen plaatsvinden, wordt er in de geestelijke gezondheidszorg druk gezocht naar alternatieven. Bij sommige zorginstellingen werd er al gebruik gemaakt van bepaalde e-Health diensten, maar door de coronamaatregelen is het gebruik van digitale communicatiemethoden in korte tijd fors toegenomen. Hiermee kunnen de behandelingen ondanks alle beperkingen (gedeeltelijk) worden voortgezet.

Op Zorgvisie.nl vertelt psychiater Niels Mulder over de veranderingen die op dit moment plaatsvinden in het behandelcontact en het aanbod vanuit zorginstellingen. Zo ziet hij dat onder andere in de crisiszorg en acute zorg nu noodgedwongen op zorgverlening via (beeld)bellen wordt overgegaan, en denkt hij dat zulke methoden ook na de crisis nog zinvol kunnen zijn:

“Natuurlijk gebeurde dit al, maar zowel zorgprofessionals als patiënten kunnen er op dit moment niet meer onderuit. Onder professionals vindt massaal zelfscholing plaats en patiënten leren eraan wennen.” En dat kan helpen om in de toekomst standaard meer gebruik te gaan maken van digitale diensten in de psychische hulpverlening.

Ook Joris Moolenaar, oprichter van platform Karify dat videosessies mogelijk maakt voor psychologen en coaches, ziet een enorme stijging in de afname van zijn diensten:

“We hadden afgelopen week zo’n 7000 videotherapiesessies in twee dagen, waar dat voor de coronacrisis er maar 500 per week waren. In de afgelopen dagen is het aantal sessies dagelijks fors verder gegroeid. Dat gaat geleidelijk, omdat de ggz-organisaties plannen maken wie ze wel en wie ze niet via videobellen gaan behandelen. […] Er gebeuren hele mooie dingen. Denk bijvoorbeeld aan de app van het OLVG. Nu de zorg het nodig heeft staan aanbieders van e-Health klaar, mede dankzij overheidsinvesteringen eerder. Met dat gebruik kunnen we mogelijk doorgaan na de coronacrisis. Dat is een geluk bij een ongeluk.”

Digitale behandelingen zijn echter niet voor iedereen een goede oplossing. Zo zijn er mensen die moeite hebben met de technologieën, en zijn er kwetsbare groepen zoals ouderen waarbij direct persoonlijk contact harder nodig is. Ook psychiatrische patiënten hebben in diverse gevallen te lijden onder de gevolgen van de coronamaatregelen. Zo moest de psychiatrische verpleegafdeling van het Amphia ziekenhuis in Breda sluiten, omdat het personeel nodig is op andere plekken. De Volkskrant schreef een artikel over de impact die dit heeft op de patiënten die tot voor kort op de afdeling verbleven.

Het is duidelijk dat de maatregelen en beperking van zorg vooral tot moeilijke situaties leiden. Wellicht kunnen de creatieve oplossingen die nu bedacht worden, in de toekomst echter bijdragen aan een betere inrichting van de zorg, waarbij zoveel mogelijk mensen geholpen kunnen worden.

Lees ook het eerdere bericht over e-Health binnen de ggz, waarin psychoanalyticus en psychotherapeut Dr. Jiri Tyl vorig jaar al uitleg gaf over de ontwikkelingen en mogelijkheden van e-Health in de geestelijke gezondheidszorg.

Geen reactie's

Geef een reactie