Thuisonderwijs steeds grotere uitdaging voor ouders en kinderen

Thuisonderwijs steeds grotere uitdaging voor ouders en kinderen

Thuisonderwijs steeds grotere uitdaging voor ouders en kinderen

Hoe langer alle maatregelen voortduren, hoe lastiger het voor een hoop mensen wordt om de combinatie van werk, school en het gezinsleven op een goede manier vorm te geven. Bijna alles wordt vanuit huis gedaan, waardoor ouders tegelijkertijd de rol van werknemer (of –gever) , leraar en vader of moeder op zich moeten nemen. Kinderen raken steeds minder gemotiveerd om hun schoolopdrachten te maken en missen hun klasgenootjes. De energie en het geduld beginnen op te raken. Het is de vraag hoelang zowel ouders als kinderen dit kunnen blijven volhouden.

Hoewel de thuissituatie bij iedereen verschillend is, klinken er steeds meer geluiden van ouders die niet goed meer weten hoe ze alle ballen in de lucht moeten houden. Vooral het coördineren van het thuisonderwijs hakt er flink in. De een moet aan dezelfde keukentafel digitaal vergaderen waar de kinderen online hun lessen volgen, en de ander heeft überhaupt maar één laptop ter beschikking waar het hele gezin op moet werken. Daarnaast moeten ouders hun kinderen soms helpen met lesstof die ze zelf niet eens begrijpen.

Door deze omstandigheden komen ouders vaak amper aan hun eigen werk toe, wat stress, vermoeidheid en frustratie kan opleveren. Kinderen komen op hun beurt soms niet genoeg mee met de lesstof, en lopen een leerachterstand op. Voor beide partijen ligt mentale uitputting op de loer, en vanuit werkgevers is er niet altijd voldoende begrip voor de situatie.

“Als ouder ben ik meer politieagent aan het spelen dan onderwijzer, en meer onderwijzer aan het spelen dan ouder”, aldus Dennis Frankhuisen in een artikel van NOS. “De taak van meester erbij is heel vervelend. We proberen heel erg ons best te doen, maar we snappen veel dingen gewoon niet. Dan komt er weer zo’n rekenvraag waar ik echt geen kaas van heb gegeten en moeten we daar weer induiken.” Ook bij zijn gezin slaat de vermoeidheid toe: “Het is echt een uitputtingsslag. Als het te veel wordt, gaan we een rondje lopen. We proberen zoveel mogelijk die structuur van een lesdag te behouden, maar het moet niet ten koste van alles gaan.”

Leerkracht Sanne Ploeg ziet voor haar klas diverse uitdagingen ontstaan: “Ik moet veel berichtjes sturen om ze aan het werk te houden. Sommigen kiezen ook expres de makkelijkste opdrachten, omdat er weinig hulp is. De kinderen zijn steeds moeilijker te motiveren. In het begin was het nog steeds spannend. Nu is het echt hard werken. Voor de sfeer doen we ’s middags een spelletje, zodat het niet alleen maar over school en leren gaat. Daar kijken ze echt naar uit.”

De NOS benoemt in het artikel dat vooral de leerlingen in groep 3 en groep 8 van de basisschool extra kwetsbaar zijn voor leerachterstanden. In deze leerjaren wordt een belangrijke basis gelegd voor het onderwijs en de ontwikkeling in de jaren die volgen. Ook leerlingen uit kansarme milieus lopen extra risico achterop te raken het onderwijs. Hun ouders hebben niet altijd de middelen of kennis om het thuisonderwijs goed te kunnen begeleiden.

Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat we de maatregelen nog een stukje langer volhouden? Het advies aan ouders is om goed voor zichzelf te blijven zorgen, en de situatie eventueel op het werk te bespreken. We zullen elkaar toch een beetje moeten helpen om staande te blijven in deze periode.

Geen reactie's

Geef een reactie