16 apr Verplicht thuisblijven: een extra uitdaging voor het puberbrein
In het nieuws zijn de afgelopen tijd regelmatig berichten voorbijgekomen over jongeren die ondanks de maatregelen toch samenkomen, te weinig afstand houden en soms zelfs flinke boetes krijgen. Hierdoor vergeet men bijna hoeveel jongeren zich wél netjes aan de regels houden. Hoewel het voor niemand echt makkelijk is om de leefstijl zo rigoureus aan te passen, wordt het puberbrein deze periode nog eens extra op de proef gesteld. Op NPO Radio 1 legt hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie Eveline Crone uit waarom.
De meerderheid van de jongeren weet zich gelukkig goed aan de regels te houden die nodig zijn om verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk tegen te gaan. Voor zo’n tien procent geldt echter dat zij standaard meer moeite hebben om regels na te leven, en dat is onder de huidige omstandigheden extra lastig. In het radioprogramma De Nieuws BV vertelt Eveline Crone over de impact die de coronamaatregelen hebben op pubers en de ontwikkeling die zij doormaken.
Natuurlijk proces
Zo legt ze uit dat tieners op hun leeftijd niet alleen op fysiek en hormonaal vlak veel veranderingen ondergaan, maar dat ze ook op psychologisch niveau allerlei ontwikkelingen doormaken. Dat is tevens terug te zien in de ontwikkeling van het brein. In deze fase is er een natuurlijk proces gaande waarin jongeren zich losmaken van hun ouders, zelfstandiger worden en meer interactie met leeftijdsgenoten opzoeken. Het is een periode waarin ze ontdekken wie ze zelf zijn, hun identiteit verder vorm gaan geven en sociale relaties een belangrijkere rol gaan spelen. De beperkingen die nu met de coronamaatregelen worden opgelegd, zijn dus behoorlijk in strijd met de natuurlijke behoeften van jongeren.
Aan het woord zijn ook de 19-jarige Zoë en 16-jarige Gijs, die vertellen hoe zij het ervaren om verplicht thuis te zitten. Ze vinden het vooral lastig om niet meer op een normale manier met vrienden af te kunnen spreken, en voelen zich dan ook best wel eenzaam nu. Daarnaast geven ze aan dat ze graag zouden willen dat ze wat meer konden betekenen voor de maatschappij.
Inzet van jongeren
Van dat laatste zouden we veel meer gebruik moeten maken, vindt ook Eveline Crone. Juist onder jongeren is er veel behoefte om zich in te zetten voor de samenleving. En vaak zitten zij vol creatieve ideeën, dus waarom zouden we hun talenten niet benutten om oplossingen te vinden voor de problemen die zich nu voordoen? In plaats van te focussen op eventuele overlast van tieners, kunnen we hen helpen om zich nuttig te maken. Hierdoor zullen ze zich ook nog eens minder vervelen.
Initiatieven om jongeren mee te laten helpen in deze tijd van crisis beginnen inmiddels al meer van de grond te komen, maar Crone roept op om dat nog meer te gaan doen. “Je kunt niet zomaar van jongeren van zestien – die thuis op hun kamer moeten zitten – verwachten dat ze in hun eentje opeens iets gaan betekenen voor de wereld”, benadrukt ze. “Maar je kunt wel met zijn allen erover nadenken of we jongeren gezamenlijk kunnen helpen om iets te organiseren.”
Beluister hier het volledige fragment uit De Nieuws BV van NPO Radio 1.
Geen reactie's