18 jan Terug naar school: uitdaging om leerlingen weer op de rit te krijgen
Nu de scholen weer van start zijn gegaan, zijn leerlingen voor hun lessen teruggekeerd naar de klaslokalen waar ze weer tijd kunnen doorbrengen met hun klasgenoten. Docenten zien echter dat lang niet alle leerlingen die knop makkelijk kunnen omzetten om opnieuw in een stand van focus en leren te komen. Een lange periode met steeds wisselende maatregelen en veel thuiszitten heeft jongeren flink uit hun oude schoolritme gehaald. Daarnaast zijn sommigen niet meer gewend om in een grotere groep bij elkaar te zitten en moeten ze weer wennen aan de sociale interactie in de klas.
In het radioprogramma De Nieuws BV van NPO Radio 1 spraken schoolpsycholoog Gezina Topper en Irene Prins, teamleider van het Kaj Munk College in Hoofddorp, over de problemen die ze de afgelopen tijd hebben teruggezien bij leerlingen. In het gesprek gaan ze ook in op wat scholen en docenten kunnen doen om de rust, het plezier en de verbinding in de klas terug te krijgen na een bewogen tijd.
Irene Prins: “We zien veel motivatieproblemen. Het knopje is uitgegaan. En dat knopje weer aankrijgen, is steeds lastiger geworden: hoe kom ik weer in de leerstand, hoe ga ik mezelf weer motiveren?” Bij een aantal leerlingen zijn er depressieve gevoelens ontstaan, enkele hebben een eetstoornis en sommige andere leerlingen vullen hun tijd bijna alleen nog maar met videogames. “We wilden in de periode van lockdown altijd graag dat leerlingen de camera aanzetten, maar dat gebeurde niet altijd. Leerlingen wilden niet dat je in huis kon kijken. Dan zitten ze met twee schermen: op het ene scherm volgden ze de lessen en op het andere scherm waren ze aan het gamen”, aldus Prins.
Jongeren moeten de structuur van schooldagen zien terug te krijgen en opnieuw hun plekje in de groep vinden. Schoolpsycholoog Gezina Topper: “Wat ik vaak terug hoor van docenten, is dat het lang druk en onrustig blijft in de klas. Docenten kunnen hun leerstof niet goed kwijt en ze voelen tegelijk de druk van alle onderwijsdoelen. Dat lukt niet als er zo veel spanningen zijn onderling.” Ook zijn sommige scholieren de sociale afspraken een beetje vergeten. Prins: “Aan het begin van dit schooljaar, toen iedereen weer naar school mocht komen, hadden sommige leerlingen geen idee meer hoe je je moet gedragen. Iedereen zat in z’n eigen bubbeltje en houdt minder rekening met een ander. Hoe gaan we met elkaar om? Hoe praten we met elkaar?”
Op het Kaj Munk College zijn ze druk bezig geweest om de situatie op school en de sfeer in de klas te verbeteren. Met behulp van het extra geld dat scholen hebben ontvangen om corona-gerelateerde achterstanden in te halen, zijn onder andere excursies georganiseerd om de verbinding tussen klasgenoten te verbeteren, vertelt Prins. “Alle leerlingen uit de tweede klas hadden in groep 8 hun eindkamp gemist én hadden hun brugklaskamp gemist, dus voor hen hebben we een extra kamp georganiseerd. Zij hadden die ervaring nog helemaal niet, ze waren voor het eerst een nachtje weg met klasgenoten! Het was helemaal niet groot, we gingen op de fiets, maar je merkte hoe uitgelaten en blij ze daarvan werden. En ook daarna merkte je dat die klas echt was verbonden.”
Beluister hier het radiofragment van De Nieuws BV op NPO Radio 1.
Geen reactie's