05 jan Pas op voor extra e-mailstress tijdens thuiswerken
Opstapelingen van e-mails, appjes en andere binnenkomende meldingen waren al langere tijd een bron van stress op de werkvloer. Nu we zoveel mogelijk thuiswerken, verloopt de communicatie met collega’s nog meer via digitale middelen dan voorheen. Belangrijk dus om de mentale gezondheid op peil te houden, en eventuele maatregelen te nemen om te voorkomen dat je overspoeld wordt door een continue stroom aan berichten.
“Onderzoekers van ETH Zürich hebben een sociaal experiment uitgevoerd om vast te stellen hoeveel stress al die afleidingen nou precies veroorzaken op de werkvloer”, schrijft Manners Magazine. De website haalt een onderzoek aan waarin een kantooromgeving werd nagemaakt en proefpersonen te maken kregen met verschillende soorten afleiding en stressfactoren. Aan de hand van vragenlijsten, hartslagmetingen en bepalingen van het cortisolgehalte in speeksel, werd het stressniveau van de proefpersonen bepaald.
“Voor het onderzoek creëerden de onderzoekers een kantoor met 90 ‘medewerkers’. […] Op basis van de tests bleek dat de groep die werd gestoord door berichtjes als e-mail en chats twee keer zo gestrest was als de overige twee groepen. Opvallend was dat de deelnemers binnen deze groep zich niet extra bewust waren van hun eigen stress”, aldus website Manners.
Onbewust kan zo’n berg e-mails mentale en ook fysieke spanning steeds verder doen opbouwen. Maar naast de stress die deze berichten opleveren, komt het continu lezen en beantwoorden hiervan ook de eigen productiviteit niet ten goede. Keer op keer moet je de focus weer terug zien te vinden om aan je huidige taak of project verder te kunnen werken. En dat kan soms wel een half uur duren, om nog maar te zwijgen over de vertraging die ontstaat als binnen dat half uur een nieuwe afleiding zich voordoet.
Hoe kun je die e-mailstress dan verminderen en de productiviteit verbeteren? Kijk wat haalbaar is voor jouw baan en jouw persoonlijke, ideale manier van werken. Misschien kun je je mailbox op een aantal gerichte momenten openen en dan een tijdje wat e-mails verwerken voordat je weer verder gaat met je oorspronkelijke taak. Of plan een dagdeel in waarin alle meldingen even uitstaan. Wordt er nu van je verwacht dat je altijd bereikbaar bent; overleg dan of je hier bijvoorbeeld vaste momenten voor kunt afspreken. Regelmatig pauzes inlassen waarin berichten en meldingen even uitstaan, zal een positief effect hebben op je mentale gezondheid en je productiviteit.
Geen reactie's