16 apr Digitale diensten om wachttijden ggz terug te dringen
Nieuwsmedium Skipr meldde vorige week dat de wachttijden in de ggz teruglopen in regio Midden-Holland. Dit zou te danken zijn aan intensievere samenwerking tussen onder andere ggz-aanbieders, huisartsen, gemeenten en zorgverzekeraars. Extra maatregelen blijven echter nodig om het probleem aan te pakken. Door het hele land worden op verschillende manieren oplossingen gezocht om de wachtlijsten korter te krijgen, maar bij sommige plannen rijst de vraag in hoeverre de aanpak ten koste gaat van de zorgkwaliteit.
Zo werd onlangs bekend dat CZ digitale hulp in de vorm van online behandelingen wil gaan aanbieden, en zij zijn niet de enige. Online diensten moeten het gat gaan opvullen dat ontstaan is door een tekort aan medewerkers bij ggz-instellingen. CZ wil dat uiteindelijk alle ggz-aanbieders digitale behandelingen gaan aanbieden, en dat mensen bij aanmelding altijd de mogelijkheid krijgen om hiervoor te kiezen als deze zorg passend voor hen is. De diensten kunnen onder andere bestaan uit opdrachten, oefeningen en chatten of beeldbellen met een zorgverlener. Het idee is dat veel mensen zo sneller geholpen kunnen worden en er daarmee automatisch minder lange wachtlijsten zijn voor mensen die daadwerkelijk face-to-face behandelingen nodig hebben.
Therapeutische relatie
Ervaren psycholoog en supervisor Frits Bosch maakt zich echter zorgen om deze ontwikkelingen, zo is te lezen op de site van BNNVARA: “Ik ben van mening dat toepassing van e-health zeker een belangrijke bijdrage kan leveren, maar vind ook dat de verwachtingen te hoog worden opgeschroefd. E-health als middel om wachtlijsten weg te werken vind ik luchtfietserij zolang een patiënt nog geen therapeutische relatie heeft opgebouwd met een fysieke psychiater of psycholoog en de privacy van de patiënten niet goed geregeld is.” Hij wijst op onderzoeken die aantonen dat de relatie tussen zorgverlener en cliënt de belangrijkste factor is voor een succesvolle behandeling.
Kwaliteit
Die relatie tussen therapeut en cliënt zal bij online behandelingen gedeeltelijk of zelfs geheel afwezig zijn. Meerdere deskundigen zijn bang dat de kwaliteit van de zorg niet gewaarborgd kan worden als verzekeraars eisen – zoals online behandelingen – gaan stellen om de wachtlijsten te verkorten. Een op een afspraken met een gewaardeerde therapeut geven veel cliënten de motivatie om door te gaan met de behandeling. Die motivatie kan wegvallen bij een gebrek aan persoonlijk contact. Daarnaast zullen online programma’s meer gegeneraliseerd zijn en is er minder aandacht voor de situatie en behoeften van het individu.
Het is nog de vraag in hoeverre ggz-aanbieders vooraf goed kunnen inschatten voor wie de online diensten zullen volstaan. Zoals deskundigen het zien kan een online programma een mooie aanvulling zijn op een persoonlijke, face-to-face behandeling, maar is vervanging niet wenselijk.
Zou u het zien zitten om psychologische hulp volledig digitaal te ontvangen?
Geen reactie's