09 apr Campagne voor en door jongeren met psychische klachten
Stichting MIND en radio 3FM voeren deze week de campagne #openup. Met deze campagne willen ze psychische problemen bij jongeren onder de aandacht brengen en hen stimuleren om hun klachten niet verborgen te houden.
Veel jongeren kampen bijvoorbeeld met stress, angst en/of neerslachtigheid, wat uiteindelijk over kan gaan in een depressie of burn-out. Het is belangrijk dat ook deze generatie de weg naar hulp weet te vinden en de stap durft te zetten naar openheid.
Gedeelde smart
Van zaterdag 6 t/m vrijdag 12 april worden op verschillende mediaplatforms zoveel mogelijk verhalen gedeeld van jongeren die worstel(d)en met psychische problemen. Zo kun je op de website van MIND diverse ervaringsverhalen lezen en vertellen jongeren ook op de radio hun verhaal.
Bekijk en beluister hieronder een kort fragment van radio 3FM over de campagne #openup, waarin de 22-jarige Chiara zich uitspreekt over haar klachten en ervaringen.
Artistieke uiting
Een mooie en verrassende aanvulling op dit thema was zondag te zien in de finale van het programma ‘Project Rembrandt’, een talentenjacht naar de beste (amateur) kunstschilder van Nederland. De 21-jarige Sebas Groot, student Kunstgeschiedenis, won het programma met een intrigerende eindopdracht. Inspiratie voor dit schilderij haalde hij uit zijn eigen omgeving: burn-out en depressie bij studenten. Met de expressie van dit onderwerp in zijn schilderij, brengt hij de klachten die hij bij leeftijds- en studiegenoten tegenkomt onder de aandacht.
Meer over de verbinding tussen kunst en de geestelijke gezondheid lees je in het tweede nummer van het GGZ Vaktijdschrift.
Marie de Jonge
Geplaatst op 16:56h, 27 meiGoed om te lezen dat er meer aandacht besteed wordt aan jongeren met psychische klachten. Ik geloof dat verhalen delen erg waardevol is om steun te vinden. Ook helpt het om dit thema beter bespreekbaar te maken denk ik.