Page 8 - GGZ Vakblad jaargang 2 nummer 1
P. 8

ISSN: 2589-8108         DOI: https://doi.org/10.31739/GGZV.2019.1.7         © GGZ Vaktijdschrift, 2019;1(2):7-23


               Prenatale Moederlijke Stress en Cognitieve, Psychiatrische en


               Motorische Ontwikkelingsstoornissen van het Kind: Systematische

               Review






                              1
                                                    1
               Rechtuijt, S.E. ,  Noordermeer, S.D.S.

               1  Vrije Universiteit, Sectie Klinische Neuropsychologie, Amsterdam



               Correspondentieadres:
               s.d.s.noordermeer@vu.nl






               Samenvatting
               Prenatale moederlijke stress (PNMS) heeft invloed op de ontwikkeling van het kind in diverse

               domeinen. Middels huidig literatuuronderzoek is onderzocht welke intensiteit van prenatale
               stress tot welke cognitieve, psychiatrische en motorische effecten op de ontwikkeling van het

               kind leidt. Daarbij is aanvullend onderzocht of milde dagelijkse PNMS ook invloed heeft, of

               dat er enkel bewijs is voor effecten van ernstige stress. Online databases zijn doorzocht op
               studies, hetgeen op basis van inclusiecriteria resulteerde in een totaal van veertien studies die

               meegenomen werden in het literatuuronderzoek. Er werd bewijs gevonden voor een negatief
               effect van milde PNMS op de cognitieve en psychomotorische ontwikkeling van het kind.

               Deze resultaten ondersteunen de door eerdere studies gevonden associaties met negatieve

               ontwikkelingsuitkomsten van het kind. Meer onderzoek naar de effecten van milde PNMS is
               echter nodig door het tot op heden kleine aantal uitgevoerde studies. Concluderend

               identificeert het huidig review naast ernstige en middelmatige stress ook milde stress als
               oorzaak van negatieve ontwikkelings-uitkomsten van het kind.










                                               © GGZ Vaktijdschrift, 1 juni 2019                        7
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13