Page 5 - GGZ Vakblad jaargang 2 nummer 1
P. 5
ISSN: 2589-8108 De expert aan het woord © GGZ Vaktijdschrift, 2019
Bakels et al. Past Reality Integration; ” Education Permanent “
inzetten in de behandeling van cliënten.
Een ander doel van PRI therapie is om Hoe werken we daar aan? We nemen u
mensen zelf een instrument in handen te mee hoe dit zit verankerd in het PRI
geven om zichzelf uit deze greep te therapeut schap.
bevrijden. Een vergroting dus van de We starten als een groep van trainees,
interne locus of control. Mensen zijn niet waarin een cultuur wordt geschapen van
langer afhankelijk van therapie of continue zelfreflectie: in PRI-taal; het
medicatie bijvoorbeeld maar hebben tools werken met de eigen afweren. Niet wat is
gekregen die ze zelf op hun klachten, er mis met de cliënt als het niet lekker
problemen kunnen toepassen. Daarmee loopt in een therapie, maar eerst het
wordt de kans op een blijvend resultaat dus zelfonderzoek: speelt er iets bij mij?
aanzienlijk vergroot. Geen recidiverende Er wordt niet gewerkt met rollenspel, maar
depressie bv, het probleem is bij de wortels met eigen (praktijk) voorbeelden. Hier
aangepakt. En door de cliënt zelf te snijdt het mes dus aan twee kanten.
onderhouden [10]. Enerzijds worden therapeutische
vaardigheden geoefend, anderzijds krijgt
Excellente therapeuten men inzicht in eigen emotionele blokkades.
Binnen elke therapeutische stroming is er Het eigen proces wordt buiten de
een groep excellente therapeuten. Zij opleidingsweken ondersteunt met
hebben niet alleen het beste therapie leertherapie en een intensief contact met
resultaat, maar ook in kortere tijd. Wat opleidingsgenoten.
onderscheidt een excellente therapeut nu Nadat door de opleiders voldoende
van andere therapeuten? Uit onderzoek [1] kwaliteit wordt beoordeeld bij de trainee,
blijken verschillende factoren hierin een kan deze aan de slag als PRI therapeut in
rol te spelen; snel een positieve werkrelatie opleiding. Deze beoordeling is
kunnen bewerkstelligen, emoties op een meerdimensionaal; naast verschillende
gepaste manier kunnen tonen, overtuigend momenten van kennistoetsing en een
zijn, mensen hoopvol stemmen, beoordeling van therapeutische
empathisch zijn, een goede verbinding vaardigheden, wordt ook de
vormen met de cliënt en zich goed weten te praktijkopbouw meegewogen. Bij de
focussen op de problemen van de beoordeling van therapeutische
individuele cliënt. vaardigheden wordt niet alleen bedoeld de
De factoren die leiden tot effectief “technische PRI vaardigheden”, maar ook
therapeut schap zijn verankerd binnen de de door Linssen [2] genoemde factoren. Is
door ons gevolgde PRI opleiding en de therapeut in staat af te stemmen op de
blijven dat gedurende de carrière van de cliënt? Te focussen op het daadwerkelijke
PRI therapeut door education permanent. probleem? Hoop te bieden? Etc.
Het PTP (professional training program, de
opleiding tot gecertificeerd PRI therapeut) Deliberate Practise
programma is een intensief 4-jarig Gedurende de hele opleiding blijft de focus
opleidingstraject, waarbij de deelnemer, op het persoonlijke ontwikkelplan.
zichzelf als instrument in de behandeling Opleidelingen hebben toegang tot de zeer
van cliënten, optimaal ontwikkeld. Het uitgebreide bibliotheek van sessies,
persoonlijk proces van de deelnemer krijgt opleidings- en nascholingsweken gegeven
uitgebreid aandacht in de opleiding en de door grondlegster Ingeborg Bosch.
leertherapie, daar dit persoonlijk proces Maandelijks vindt er een webinar plaats,
bepalend is voor de wijze waarop de waaraan alle PRI therapeuten deelnemen
deelnemer PRI op professionele wijze kan en waarin een therapeut aan de hand van
© GGZ Vaktijdschrift, 1 juni 2019 4