Page 5 - GGZ Vakblad jaargang 2 nummer 1
P. 5

ISSN: 2589-8108              De expert aan het woord © GGZ Vaktijdschrift, 2019

                                  Bakels et al.                                Past Reality Integration; ” Education Permanent “

                                                                inzetten in de behandeling van cliënten.
               Een ander doel van PRI therapie is om            Hoe werken we daar aan? We nemen u
               mensen zelf een instrument in handen te          mee hoe dit zit verankerd in het PRI
               geven om zichzelf uit deze greep te              therapeut schap.
               bevrijden. Een vergroting dus van de             We starten als een groep van trainees,
               interne locus of control. Mensen zijn niet       waarin een cultuur wordt geschapen van
               langer afhankelijk van therapie of               continue zelfreflectie: in PRI-taal; het
               medicatie bijvoorbeeld maar hebben tools         werken met de eigen afweren. Niet wat is
               gekregen die ze zelf op hun klachten,            er mis met de cliënt als het niet lekker
               problemen kunnen toepassen. Daarmee              loopt in een therapie, maar eerst het
               wordt de kans op een blijvend resultaat dus      zelfonderzoek: speelt er iets bij mij?
               aanzienlijk vergroot. Geen recidiverende         Er wordt niet gewerkt met rollenspel, maar
               depressie bv, het probleem is bij de wortels     met eigen (praktijk) voorbeelden. Hier
               aangepakt. En door de cliënt zelf te             snijdt het mes dus aan twee kanten.
               onderhouden [10].                                Enerzijds worden therapeutische
                                                                vaardigheden geoefend, anderzijds krijgt
               Excellente therapeuten                           men inzicht in eigen emotionele blokkades.
               Binnen elke therapeutische stroming is er        Het eigen proces wordt buiten de
               een groep excellente therapeuten. Zij            opleidingsweken ondersteunt met
               hebben niet alleen het beste therapie            leertherapie en een intensief contact met
               resultaat, maar ook in kortere tijd. Wat         opleidingsgenoten.
               onderscheidt een excellente therapeut nu         Nadat door de opleiders voldoende
               van andere therapeuten? Uit onderzoek [1]        kwaliteit wordt beoordeeld bij de trainee,
               blijken verschillende factoren hierin een        kan deze aan de slag als PRI therapeut in
               rol te spelen; snel een positieve werkrelatie    opleiding. Deze beoordeling is
               kunnen bewerkstelligen, emoties op een           meerdimensionaal; naast verschillende
               gepaste manier kunnen tonen, overtuigend         momenten van kennistoetsing en een
               zijn, mensen hoopvol stemmen,                    beoordeling van therapeutische
               empathisch zijn, een goede verbinding            vaardigheden, wordt ook de
               vormen met de cliënt en zich goed weten te       praktijkopbouw meegewogen. Bij de
               focussen op de problemen van de                  beoordeling van therapeutische
               individuele cliënt.                              vaardigheden wordt niet alleen bedoeld de
               De factoren die leiden tot effectief             “technische PRI vaardigheden”, maar ook
               therapeut schap zijn verankerd binnen de         de door Linssen [2] genoemde factoren. Is
               door ons gevolgde PRI opleiding en               de therapeut in staat af te stemmen op de
               blijven dat gedurende de carrière van de         cliënt? Te focussen op het daadwerkelijke
               PRI therapeut door education permanent.          probleem? Hoop te bieden? Etc.
               Het PTP (professional training program, de
               opleiding tot gecertificeerd PRI therapeut)      Deliberate Practise
               programma is een intensief 4-jarig               Gedurende de hele opleiding blijft de focus
               opleidingstraject, waarbij de deelnemer,         op het persoonlijke ontwikkelplan.
               zichzelf als instrument in de behandeling        Opleidelingen hebben toegang tot de zeer
               van cliënten, optimaal ontwikkeld. Het           uitgebreide bibliotheek van sessies,
               persoonlijk proces van de deelnemer krijgt       opleidings- en nascholingsweken gegeven
               uitgebreid aandacht in de opleiding en de        door grondlegster Ingeborg Bosch.
               leertherapie, daar dit persoonlijk proces        Maandelijks vindt er een webinar plaats,
               bepalend is voor de wijze waarop de              waaraan alle PRI therapeuten deelnemen
               deelnemer PRI op professionele wijze kan         en waarin een therapeut aan de hand van





                                               © GGZ Vaktijdschrift, 1 juni 2019                        4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10