Page 6 - GGZ Vakblad jaargang 2 nummer 1
P. 6
ISSN: 2589-8108 De expert aan het woord © GGZ Vaktijdschrift, 2019
Bakels et al. Past Reality Integration; ” Education Permanent “
eigen ingebracht materiaal gesuperviseerd preach: PRI is een methode die we op
wordt. En dus gezamenlijk wordt geleerd. onszelf toepassen terwijl we er ook
Nadat cliënten mee begeleiden. Er is veel
de 4 aandacht voor de tegenoverdracht, ten
jaren einde de belemmerende werking daarvan
zijn op het therapeutisch proces te kunnen
minimaliseren. Vanaf dag 1 wordt geleerd:
zodra afweer actief is, is het hart gesloten,
en de aansluiting op de cliënt dus per
definitie niet optimaal. Pas als de therapeut
zich bewust is van zijn eigen afweer en
deze ontmantelt, kan hij de cliënt werkelijk
zien en kan hij focussen op de problemen
en overdrachtsgevoelens van de cliënt. Dit
proces van groeien en leren vraagt om een
onderzoekende houding en een
voortdurende bereidheid in de spiegel te
kijken. Alleen dan is training tot excellent
therapeut schap mogelijk.
doorlopen en de kwaliteit van de
therapeutische vaardigheden goed zijn
bevonden wordt men PRI basistherapeut
en start het traject naar gecertificeerd PRI
therapeut (hercertificering om de 5 jaar).
Ook na het certificeren blijven we vanuit
een leerperspectief werken. Niet vanuit een
goed/fout paradigma, maar ervanuit gaande
dat ieder mens kan leren, groeien en
ontwikkelen. Zo werken we met elkaar,
maar ook met cliënten. Literatuurlijst
Er blijkt immers dat ervaring geen garantie
is tot verbetering van de therapeutische 1. Linssen, M.J. Hoe word ik een
vaardigheden, concludeert Linssen [2]. Er betere therapeut. 2016
zijn aanwijzingen dat excellente Geraadpleegd op 12-10-2018
therapeuten meer professionele twijfel [cited 2018 10-12-2018]; Available
vertonen en doen aan zogenaamde from:
deliberate practice, wat betekent dat zij https://www.linkedin.com/pulse/ho
tijd besteden aan het doelbewust en e-word-ik-een-betere-therapeut-
doelgericht oefenen en verbeteren van hun michiel-linssen/.
vaardigheden [11]. 2. Linssen, M.J. Het verschil maken.
Voor de PRI therapeut blijft de continue 2017 [cited 2018 10-12-2018];
aandacht voor de eigen afweer zijn hele Available from:
carrière centraal staan. Practise what you https://www.linkedin.com/pulse/het
© GGZ Vaktijdschrift, 1 juni 2019 5