Page 6 - GGZ Vakblad jaargang 2 nummer 1
P. 6

ISSN: 2589-8108              De expert aan het woord © GGZ Vaktijdschrift, 2019

                                  Bakels et al.                                Past Reality Integration; ” Education Permanent “

               eigen ingebracht materiaal gesuperviseerd        preach: PRI is een methode die we op
               wordt. En dus gezamenlijk wordt geleerd.         onszelf toepassen terwijl we er ook
                                                  Nadat         cliënten mee begeleiden. Er is veel
                                                    de 4        aandacht voor de tegenoverdracht, ten
                                                    jaren       einde de belemmerende werking daarvan
                                                    zijn        op het therapeutisch proces te kunnen
                                                                minimaliseren. Vanaf dag 1 wordt geleerd:
                                                                zodra afweer actief is, is het hart gesloten,
                                                                en de aansluiting op de cliënt dus per
                                                                definitie niet optimaal. Pas als de therapeut
                                                                zich bewust is van zijn eigen afweer en
                                                                deze ontmantelt, kan hij de cliënt werkelijk
                                                                zien en kan hij focussen op de problemen
                                                                en overdrachtsgevoelens van de cliënt. Dit
                                                                proces van groeien en leren vraagt om een
                                                                onderzoekende houding en een
                                                                voortdurende bereidheid in de spiegel te
                                                                kijken. Alleen dan is training tot excellent
                                                                therapeut schap mogelijk.





               doorlopen en de kwaliteit van de
               therapeutische vaardigheden goed zijn
               bevonden wordt men PRI basistherapeut
               en start het traject naar gecertificeerd PRI
               therapeut (hercertificering om de 5 jaar).
               Ook na het certificeren blijven we vanuit
               een leerperspectief werken. Niet vanuit een
               goed/fout paradigma, maar ervanuit gaande
               dat ieder mens kan leren, groeien en
               ontwikkelen. Zo werken we met elkaar,
               maar ook met cliënten.                           Literatuurlijst
               Er blijkt immers dat ervaring geen garantie
               is tot verbetering van de therapeutische         1.     Linssen, M.J. Hoe word ik een
               vaardigheden, concludeert Linssen [2]. Er               betere therapeut. 2016
               zijn aanwijzingen dat excellente                        Geraadpleegd op 12-10-2018
               therapeuten meer professionele twijfel                  [cited 2018 10-12-2018]; Available
               vertonen en doen aan zogenaamde                         from:
               deliberate practice, wat betekent dat zij               https://www.linkedin.com/pulse/ho
               tijd besteden aan het doelbewust en                     e-word-ik-een-betere-therapeut-
               doelgericht oefenen en verbeteren van hun               michiel-linssen/.
               vaardigheden [11].                               2.     Linssen, M.J. Het verschil maken.
               Voor de PRI therapeut blijft de continue                2017  [cited 2018 10-12-2018];
               aandacht voor de eigen afweer zijn hele                 Available from:
               carrière centraal staan. Practise what you              https://www.linkedin.com/pulse/het





                                               © GGZ Vaktijdschrift, 1 juni 2019                        5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11