Page 4 - GGZ Vakblad jaargang 2 nummer 1
P. 4
ISSN: 2589-8108 De expert aan het woord © GGZ Vaktijdschrift, 2019
Bakels et al. Past Reality Integration; ” Education Permanent “
jaren zijn er kritische geluiden geuit, onder cognitieve herstructurering,
andere door Breeuwsma en Scholtens [7, deconditionering, exposure in vivo en
8], die we waarderen; het houdt ons alert exposure in vitro.
en kritisch naar onszelf en de methodiek.
Deze geluiden gaan onder andere over het Zoals bij cognitief gerichte therapieën
gebrek aan evidence. PRI is vooralsnog wordt er bij PRI gekeken wanneer
een practice based methode. Onze eigen destructieve gedachten en emoties
ervaringen én onze dagelijkse praktijk opkomen en hoe daarmee om te gaan, maar
onderbouwen veel van de uitspraken die gaat PRI er ook van uit dat de
we in dit artikel doen. gebeurtenissen en trauma’s uit de (vroege)
Als persoon en als huisarts liep ik tegen verschillende dingen aan, waarvoor ik
al eerder hulp had gezocht, echter zonder het gewenste resultaat. Totdat PRI op
mijn pad kwam. Toen kon ik gaan voelen dat ik wel mensen wilde genezen,
maar niet meer als dokter, maar op een dieper, en niet somatisch niveau. Ik kon
mezelf toestaan om de carrière-switch te maken en werk al sinds jaren met veel
plezier en passie als PRI therapeut.
Colette Winkens, ex-huisarts, PRI basis therapeut
Wat is PRI? jeugd die eronder zitten in de diepte
PRI (Past Reality Integration) is een aangepakt moeten worden om blijvende
innovatieve behandelvorm ontwikkeld genezing tot stand te brengen [9].
door de Nederlandse psychologe Ingeborg
Bosch en is gebaseerd op drie PRI heeft gemeenschappelijke elementen
gelijkwaardige pijlers: cognitie, gedrag en met het gedachtengoed van
gevoel [9]. PRI gaat ervan uit dat psychoanalytisch en psychodynamisch
volwassenen de wereld vaak zien georiënteerde stromingen, die er vanuit
(onbewust) door de bril van de gaan dat de oorsprong van destructieve
overlevingsmechanismen die ze als kind gedachten en emoties is gelegen in
hebben moeten ontwikkelen. Deze (vroege) jeugdtrauma’s en dat het kind al
zogeheten afweermechanismen zijn het vroeg afweermechanismen heeft moeten
gevolg van (negatieve) ervaringen in onze ontwikkelen om onverwerkte en aan het
eerste levensjaren, wanneer ons brein zich trauma verbonden emoties te verdringen
razendsnel ontwikkelt en zeer kwetsbaar is. [9].
PRI is een methode waarin cliënten leren PRI stelt zich ten doel ons te helpen toe te
deze (overbodig geworden) werken naar het bewust worden van de
afweermechanismen op te sporen en zich destructieve werking van deze
ervan te ontdoen [10]. afweermechanismen, het stoppen en
De PRI methodiek bevat elementen uit vervolgens naar het afbreken of
verschillende bestaande (en effectief ontmantelen ervan. Om daarmee het nu te
bewezen) behandelmethoden, waaronder kunnen zien voor wat het werkelijk is. Vrij
zelfobservatietechnieken vanuit van de angst, depressie, verslaving, stress
mindfullness en verschillende elementen etc. die ons vanuit deze afweer in de greep
vanuit de cognitieve stroming, waaronder had.
© GGZ Vaktijdschrift, 1 juni 2019 3