Page 18 - GGZ Vaktijdschrift nummer 2; 2018
P. 18
ISSN: 2589-8108 © GGZ Vaktijdschrift, 2018; 2(1): 15-30
Zuzanka Deijen Kunst als geneesmiddel
'Outsider Art' werd voor het eerst gebruikt
door kunstcriticus Roger Cardinal in 1972.
Deze kunstvorm houdt dus in dat de kunst
gemaakt wordt buiten de grenzen van de
gevestigde normen en waarden van de
cultuur om. Dubuffet focuste zich
voornamelijk op kunst gemaakt door Jean Dubuffet
mensen de buiten de bekende kunstwereld,
zoals psychiatrische patiënten, kinderen en Het gemeenschappelijke thema van de
primitieve volkeren. Vanuit deze in groep was de inspiratie die ze putten uit
artistiek opzicht vrije uitgangspositie kindertekeningen, folklore en mythen,
probeerde hij zichzelf los te maken van de dromen en primitieve kunst. Vanuit die
conventionele principes die nog altijd achtergrond schilderden ze spontaan,
werden gedicteerd door de Ecole de Paris. persoonlijk en vanuit het onbewuste (de
Dubuffet durfde, puur voor de creativiteit, zogenaamde écriture automatique). Een
dom en onsamenhangend te zijn. Hij wilde andere groep die op deze manier te werk
het gewone leven in ere herstellen, de ging was Cobra. De Cobraleden maakten
poëzie laten zien van het alledaagse leven. wilde, kleurrijke abstract-afiguratieve
Daarvoor schiep hij een fantastische, schilderijen met bijvoorbeeld maskers,
humoristische wereld, uitgevoerd in aardse vervormde figuren, trollen en geesten,
tinten. Net zoals veel van zijn tijdgenoten labyrinten, demonen en duiveltjes als
maakte Dubuffet gebruik van aardse herkenbare elementen. Net als Dubuffet en
materialen zoals cement, gips, zand of lijm, andere outsiderkunstenaars waren ze
waarmee hij dus ook onder de overtuigd van hun missie om zich los te
materiekunstenaars kan worden gerekend. maken van de principes van de Ecole de
Andere bekende namen uit de Paris. De term die Dubuffet gebruikt is
Outsiderskunst zijn Hundertwasser en echter erg specifiek, terwijl de Engelse
Arnulf Rainer. benaming 'Outsider Art' een veel bredere
context heeft. Hieronder vallen ook
bepaalde autodidactische kunstenaars en
naïeve kunstenaars die nooit in een
© GGZ Vaktijdschrift, 1 december 2018 17