Page 20 - GGZ Vaktijdschrift nummer 2; 2018
P. 20

ISSN: 2589-8108                            © GGZ Vaktijdschrift, 2018; 2(1): 15-30

                           Zuzanka Deijen                                          Kunst als geneesmiddel


               Een belangrijk moment was de publicatie           Dubuffet vond dat 'cultuur', dat is de

               van Bildnerei der Geisteskranken [15]            gevestigde kunst cultuur, erin was geslaagd
               (kunstenaarstalent van geesteszieken) in         om elke nieuwe ontwikkeling te

               1922, door Dr. Hans Prinzhorn. Dit was de        assimileren in de kunst en hierdoor elke
               eerste formele studie van psychiatrische         soort van kracht die het gehad zou kunnen

               werken op basis van een compilatie van           hebben weg heeft genomen. Het resultaat

               duizenden voorbeelden uit de Europese            was het verstikken van echte uitdrukking.
               instellingen. Het boek en de kunstcollectie      Art Brut was zijn oplossing voor dit

               kregen veel aandacht van de avant-garde          probleem, alleen Art Brut was immuun
               kunstenaars van die tijd, bijvoorbeeld van       voor de invloeden van cultuur, immuun

               Paul Klee, Max Ernst, en Jean Dubuffet.          voor geassimileerd worden, omdat de

                                                                kunstenaars zelf  niet bereid of in staat
               Mensen met een artistieke opleiding
                                                                waren om te worden geassimileerd.
               evenals beroemde kunstenaars zijn niet
               immuun voor geestesziekten en kunnen             De belangstelling voor ‘buitenstaander’

               ook worden geïnstitutionaliseerd.                praktijken van de twintigste-eeuwse

               Bijvoorbeeld William Kurelek, later              kunstenaars en critici kan gezien worden
               onderscheiden met de Orde van Canada             als onderdeel van de steeds nadrukkelijkere

               voor zijn artistieke levenswerk. Als jonge       afwijzing van gevestigde waarden binnen
               man werd hij toegelaten tot het Maudsley         het moderne milieu. Het begin van de 20e

               Psychiatric Hospital, waar hij werd              eeuw gaf aanleiding tot het Kubisme en de
               behandeld voor schizofrenie. In het              Dada, Constructivistische en Futuristische

               ziekenhuis schilderde hij en produceerde         bewegingen in de kunst, die allemaal

               The Maze, een donkere uitbeelding van            betrokken zijn bij een dramatische
               zijn gemartelde jeugd. Hij werd                  beweging weg van culturele vormen van

               overgebracht van de Maudsley aan                 het verleden. Dadaïst Marcel Duchamp,

               Netherne Ziekenhuis van november 1953            bijvoorbeeld, verliet ‘schilderkunstige’
               tot januari 1955 om te werken met Edward         techniek zodat het toeval een rol kreeg bij

               Adamson (1911-1996), een pionier op het          het bepalen van de vorm van zijn werken
               gebied van beeldende therapie, en                of om simpelweg  bestaande 'kant en klare'

               bedenker van de Adamson Collection.              objecten als kunst mogelijk te maken en
                                                                hier een diepere betekenis aan te geven.




                                              © GGZ Vaktijdschrift, 1 december 2018                    19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25