Page 21 - GGZ Vaktijdschrift nummer 2; 2018
P. 21
ISSN: 2589-8108 © GGZ Vaktijdschrift, 2018; 2(1): 15-30
Zuzanka Deijen Kunst als geneesmiddel
Kunstenaars als Pablo Picasso, keken dus alleen naar het werk kijken vanuit een
buiten de tradities van hoge cultuur voor medisch perspectief. Dit leidde tot een
inspiratie, tekende de artefacten van misvatting over Outsider Art praktijk, met
'primitieve' samenlevingen, de daarbij aandacht voor therapeutische
ongeschoolde kunstwerken van kinderen vraagstukken binnen het gebied van de
en vulgaire reclame graphics. Het esthetische discussie. Outsider Art,
opkomen voor het Art Brut door Dubuffet, daarentegen, is vaak negatief beoordeeld
kunst van de krankzinnige en andere voor de benaming van het werk van de
randgevallen, is het zoveelste voorbeeld artiest, neem bijvoorbeeld de vergelijking
van de avant-garde kunst die gevestigde artist = genius = insane.
culturele waarden uitdaagt.
3. Kunst als therapie
Alain de Botton & John Armstrong
"We horen vaak dat kunst heel belangrijk
is, maar eigenlijk nooit waarom dat zo is"
[16]. Alain de Botton en John Armstrong
zijn van mening dat kunst ons kan helpen
bij de meest intieme, maar zeer herkenbare
dilemma's: "Waarom bevalt mijn werk me
niet meer? Waarom lijken andere mensen
een veel spannender leven te leiden? Hoe
kan ik mijn relatie met anderen verbeteren?
Waarom word ik zo depressief van de
Pablo Picasso politiek?" [16] De Botton en Armstrong
schreven een boek dat een nieuwe methode
Beide begrippen zijn echter meerdere
introduceert om naar kunst te kijken: als
malen bekritiseerd om hun sociale en
een vorm van therapie, vol oplossingen
persoonlijke impact op patiënten en
voor tal van levensvragen.
kunstenaars. Kunsttherapeuten zijn ervan
• Waar dient kunst voor?
beschuldigd niet genoeg nadruk te leggen
De moderne wereld beschouwt kunst als
op de artistieke waarde en betekenis van de
iets heel belangrijks, iets wat heel dicht bij
werken van de kunstenaars, waardoor ze
© GGZ Vaktijdschrift, 1 december 2018 20