Page 28 - GGZ Vakblad jaargang 2 nummer 1
P. 28
ISSN: 2589-8108 De expert aan het woord © GGZ Vaktijdschrift, 2019
Koene Ik had toch beter moeten weten
*** hanteren wél machtigingsformulieren, al
Oke!, tot dan! zijn die kennelijk ontoereikend.
Spreeks, Nu kun je je afvragen of patiënten/cliënten
Z. met het ondertekenen van zo’n
toestemmingsverklaring er ook niet
Waarna mijn e-mailcorrespondentie met de ‘logisch’ vanuit gaan dat op het opvragen
crisisdienst werd vervolgens afgerond met van gegevens ook het verstrekken van die
gegevens zal volgen. Dat zal doorgaans wel
P., het geval zijn, maar die toestemming is
Om 10:50 ontving ik een mail van mevrouw hooguit impliciet, en het hier beschreven
T ., waarin zij stelt dat zij mij geen geval toont aan dat het onvoldoende is om
toestemming wil geven tot daarvan uit te gaan.
gegevensverstrekking aan jullie.
met vriendelijke groet, In andere omstandigheden is veelal niet
Casper Koene zo’n spoed vereist en kan de koninklijke
*** weg worden afgelegd: een schriftelijk
Beste Casper, verzoek gevolgd door een schriftelijk
Wij hebben pt. gemeld dat u ons geen antwoord dat wordt verzonden nadat de
informatie heeft vertrekt , omdat zij u heeft cliënt er kennis van heeft genomen.
gemeld dat zij u hiervoor geen toestemming Maar hoe dan ook, dit zal mij niet gauw
heeft gegeven. meer overkomen. Ik weet beter.
Met vriendelijke
P . De werkelijkheid heeft mij geleerd dat strikt
genomen strikt moet worden genomen.
Ik had beter geweten maar nog meer Gezondheidszorgverleners voor wie het
daarnaar moeten handelen. Als er niets mis noodzakelijk kan zijn met spoed gegevens
was geweest had ik dit alles nu niet verstrekt te krijgen, zoals crisisdiensten,
geschreven. zouden er goed aan doen de inhoud van hun
Is door wie je wordt gebeld wel degene die machtigingsformulieren aan te passen. Niet
hij of zij voorgeeft te zijn? In mijn geval alleen naar het verlenen van toestemming
hoefde ik daarover niet zo te twijfelen, tot de met name genoemde
omdat ik pas heb teruggebeld na een op gegevensverstrekker maar ook naar het
mijn voicemail ingesproken boodschap te uitwisselen van gegevens met betrekking
hebben beluisterd. Ik kreeg écht de tot een met name genoemd doel.
crisisdienst aan de telefoon en werd
doorverbonden. Wel werd het goed Overigens ben ik van mening dat sinds de
vertrouwen dat mijn telefoonnummer en e- invoering van de Wet BIG, alweer zo vele
mailadres dan ook wel door mijn cliënte zou jaren geleden, niet meer gesproken zou
zijn verstrekt aan het eind van het gesprek moeten worden over medische gegevens
weggenomen toen mij werd verteld dat deze maar over gezondheidszorggegevens, ook al
informatie eenvoudig was gegoogled. Ik is dat geen fraai woord.
had mij beter moeten vergewissen dat ik
ook werkelijk de toestemming van mijn
cliënte had. Hoe begrijpelijk misschien ook
in het geval van een crisis, maar niet te
rechtvaardigen. Immers, ook crisisdiensten
© GGZ Vaktijdschrift, 1 juni 2019 27