Page 28 - GGZ Vakblad jaargang 2 nummer 1
P. 28

ISSN: 2589-8108              De expert aan het woord © GGZ Vaktijdschrift, 2019

                          Koene                                                    Ik had toch beter moeten weten



                                  ***                           hanteren  wél  machtigingsformulieren,  al
               Oke!, tot dan!                                   zijn die kennelijk ontoereikend.
               Spreeks,                                         Nu kun je je afvragen of patiënten/cliënten
               Z.                                               met    het    ondertekenen    van     zo’n
                                                                toestemmingsverklaring    er    ook   niet
               Waarna mijn e-mailcorrespondentie met de         ‘logisch’  vanuit  gaan dat  op het  opvragen
               crisisdienst werd vervolgens afgerond met        van gegevens ook het verstrekken van die
                                                                gegevens zal volgen.  Dat zal doorgaans wel
               P.,                                              het  geval  zijn,  maar  die  toestemming  is
               Om 10:50 ontving ik een mail van mevrouw         hooguit  impliciet,  en  het  hier  beschreven
               T    .,  waarin  zij  stelt  dat  zij  mij  geen   geval toont aan dat het onvoldoende is om
               toestemming        wil      geven      tot       daarvan uit te gaan.
               gegevensverstrekking aan jullie.
               met vriendelijke groet,                          In  andere  omstandigheden  is  veelal  niet
               Casper Koene                                     zo’n  spoed  vereist  en  kan  de  koninklijke
                                  ***                           weg  worden  afgelegd:  een  schriftelijk
               Beste Casper,                                    verzoek  gevolgd  door  een  schriftelijk
               Wij  hebben  pt.  gemeld  dat  u  ons  geen      antwoord  dat  wordt  verzonden  nadat  de
               informatie heeft vertrekt , omdat zij u heeft    cliënt er kennis van heeft genomen.
               gemeld dat zij u hiervoor geen toestemming       Maar  hoe  dan  ook,  dit  zal  mij  niet  gauw
               heeft gegeven.                                   meer overkomen. Ik weet beter.
               Met vriendelijke
               P .                                              De werkelijkheid heeft mij geleerd dat strikt
                                                                genomen  strikt  moet  worden  genomen.
               Ik  had  beter  geweten  maar  nog  meer         Gezondheidszorgverleners  voor  wie  het
               daarnaar moeten handelen. Als er niets mis       noodzakelijk kan zijn met spoed gegevens
               was  geweest  had  ik  dit  alles  nu  niet      verstrekt  te  krijgen,  zoals  crisisdiensten,
               geschreven.                                      zouden er goed aan doen de inhoud van hun
               Is door wie je wordt gebeld wel degene die       machtigingsformulieren aan te passen. Niet
               hij of zij voorgeeft te zijn?  In mijn  geval    alleen  naar  het  verlenen  van  toestemming
               hoefde  ik  daarover  niet  zo  te  twijfelen,   tot    de     met     name      genoemde
               omdat  ik  pas  heb  teruggebeld  na  een  op    gegevensverstrekker  maar  ook  naar  het
               mijn  voicemail  ingesproken  boodschap  te      uitwisselen  van  gegevens  met  betrekking
               hebben  beluisterd.  Ik  kreeg  écht  de         tot een met name genoemd doel.
               crisisdienst  aan  de  telefoon  en  werd
               doorverbonden.  Wel  werd  het  goed             Overigens ben ik van mening dat sinds de
               vertrouwen dat mijn telefoonnummer en e-         invoering van de Wet BIG, alweer zo vele
               mailadres dan ook wel door mijn cliënte zou      jaren  geleden,  niet  meer  gesproken  zou
               zijn verstrekt aan het eind van het gesprek      moeten  worden  over  medische  gegevens
               weggenomen toen mij werd verteld dat deze        maar over gezondheidszorggegevens, ook al
               informatie  eenvoudig  was  gegoogled.  Ik       is dat geen fraai woord.
               had  mij  beter  moeten  vergewissen  dat  ik
               ook  werkelijk  de  toestemming  van  mijn
               cliënte had.  Hoe begrijpelijk misschien ook
               in  het  geval  van  een  crisis,  maar  niet  te
               rechtvaardigen. Immers, ook crisisdiensten





                                               © GGZ Vaktijdschrift, 1 juni 2019                       27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33