Page 21 - GGZ Vakblad jaargang 2 nummer 1
P. 21
ISSN: 2589-8108 DOI: https://doi.org/10.31739/GGZV.2019.1.7 © GGZ Vaktijdschrift, 2019;1(2):7-23
Rechtuijt en Noordermeer Prenatale Stress en Cognitieve, Psychiatrische en Motorische Ontwikkelingsstoornissen van het Kind: systematische review
Een beperking van de huidige cognitieve en psychomotorische
literatuurstudie is dat er per domein ontwikkeling van het kind. Daarom is
slechts een klein aantal studies is het van belang dat hier meer rekening
gevonden. Daarnaast werden alle studies, mee wordt gehouden, bijvoorbeeld
waarbij het gecombineerde effect van middels voorlichting van zwangere
PNMS en angst werd onderzocht, vrouwen en het verlagen van hun
uitgesloten. Er bleek echter een relatief werkdruk, ter preventie van negatieve
groot aantal studies te zijn waarbij dit ontwikkelingsuitkomsten van het kind.
gecombineerde effect werd onderzocht. Meer onderzoek naar de effecten van
Een suggestie voor vervolgonderzoek is milde prenatale stress en het gebruik van
daarom om ook studies die het eenzelfde meetinstrument voor de
gecombineerde effect van stress en angst meting van de ernst van stress kunnen
onderzoeken mee te nemen. worden aangemoedigd. Hoe dan ook
Verder zouden toekomstige studies zich kunnen wij met voorzichtigheid
ten behoeve van de objectiviteit kunnen concluderen dat het huidig review
richten op daadwerkelijke (Diagnostic aanwijzingen geeft dat milde stress een
and Statistical Manual of Mental oorzaak kan zijn van negatieve
Disorders) diagnoses van ontwikkelingsuitkomsten van het kind.
ontwikkelingsstoornissen in plaats van
op ‘stoornisachtige kenmerken’. Meer V Referenties
algemeen wordt voor toekomstige 1. Beydoun, H. and A.F. Saftlas,
Physical and mental health
studies nog gesuggereerd om eenzelfde
outcomes of prenatal maternal
instrument te gebruiken om de ernst van stress in human and animal
studies: a review of recent
PNMS te meten. Ook dit komt de
evidence. Paediatric and perinatal
objectiviteit en generaliseerbaarheid van epidemiology, 2008. 22(5): p.
438-466.
studies ten goede en maakt het mogelijk
2. Mulder, E.J., et al., Prenatal
resultaten beter te vergelijken. maternal stress: effects on
pregnancy and the (unborn)
Al met al kan geconcludeerd worden dat
child. Early human development,
zelfs milde dagelijkse prenatale stress 2002. 70(1-2): p. 3-14.
3. Talge, N.M., et al., Antenatal
negatieve gevolgen kan hebben voor de
© GGZ Vaktijdschrift, 1 juni 2019 20