Page 20 - GGZ Vakblad jaargang 2 nummer 1
P. 20
ISSN: 2589-8108 DOI: https://doi.org/10.31739/GGZV.2019.1.7 © GGZ Vaktijdschrift, 2019;1(2):7-23
Rechtuijt en Noordermeer Prenatale Stress en Cognitieve, Psychiatrische en Motorische Ontwikkelingsstoornissen van het Kind: systematische review
een negatieve associatie tussen milde met psychotische ervaringen in de latere
PNMS en psychomotoriek bij jongens, adolescentie van een kind. Ernstige
maar niet bij meisjes. Ook werd een stress was negatief geassocieerd met
negatieve associatie gevonden tussen motoriek (balans en visueel motorische
ernstige PNMS en motoriek, waarbij integratie) en positief geassocieerd met
geen onderscheid werd gemaakt tussen schizofrenie, autisme, eetstoornissen,
jongens en meisjes. ADHD en depressiesymptomen.
Samenvattend lijkt het dat de meeste
IV Discussie uitkomsten van het kind als gevolg van
Het doel van de huidige literatuurstudie PNMS samenhangen met ernstige
was om op basis van systematisch prenatale stress. Toch zijn er twee
onderzoek een duidelijk overzicht te associaties gevonden met milde stress.
geven van welke mate en ernst van Geconcludeerd wordt daarom dat ook
prenatale stress leidt tot welke milde dagelijkse stress een negatieve
cognitieve, psychiatrische en motorische invloed kan hebben op de
effecten op de ontwikkeling van het ontwikkelingsuitkomsten bij het kind.
kind. Daarbij werd ten doel gesteld om De resultaten zijn niet in lijn met de
aanvullend te beantwoorden of milde vooraf opgestelde verwachting dat alleen
dagelijkse stress bij zwangere vrouwen ernstige stress, en niet milde en
ook invloed heeft, of dat er enkel bewijs middelmatige stress, kan leiden tot een
is voor de effecten van ernstige stress afwijkende ontwikkeling van het kind op
door bijvoorbeeld rampen en overleden alle ontwikkelingsdomeinen. Dit kan
naasten. mogelijk verklaard worden doordat elke
De huidige studie vond dat milde stressreactie, ongeacht de intensiteit, een
prenatale stress negatief geassocieerd is fysieke stressrespons genereert welke
met de cognitieve en psychomotorische impact kan hebben op het ongeboren
ontwikkeling van een kind. kind. De resultaten ondersteunen de door
Middelmatige stress was negatief eerdere studies gevonden associaties met
geassocieerd met de mentale negatieve ontwikkelingsuitkomsten van
ontwikkeling en positief geassocieerd het kind wel [1-5, 10-18].
© GGZ Vaktijdschrift, 1 juni 2019 19